måndag 1 november 2010

Hembakat smakar allra bäst

Har semester den här veckan och tänkte vara lite effektiv... Har idag bakat två sorters bröd. De små runda i förgrunden är Stomp. Fantastiskt gott! Gräddas i stekpannan. I bakgrunden är det två limpor, som tyvärr bredde ut sig lite för mycket... Men de smakar bra!
Tänkte dela med mig av Stomp-receptet. (Brödet smakar ungefär som Rågkakorna i tubpåsen från Polarbröd, ungarna älskar brödet).

½ l filmjölk (som värmes)
1 tsk salt
2 tsk anis
2 tsk fänkål
1 dl sirap
2 tsk bikarbonat
1 l rågsikt

Stöt anis och fänkål i mortel och blanda sedan alla torra ingredienser. Häll på den uppvärmda filmjölken (37 grader, tror jag, det står inte i receptet...).
Blanda ihop till en deg. Rulla ut en rulle och skär i små bullar. Rulla dem och kavla dem riktigt platta på mjölat bakbord. Har du en kruskavel kan man kavla med den en gång på slutet. Grädda dem sedan i ca 1 minut per sida i torr stekpanna på spisen. Klart!
Lycka till!

1 kommentar:

  1. Men vad roligt, stomp bakade min mormor förr och jag älskade det så mycket att jag en gång fick en påse i julklapp och blev jätteglad!!!Jag tror det var lättare med julklappar förr hihi. Du frågade mej om bronset och jag har glömt bort att svara. Tycker att det inte är några problem med bronsfärgade smycken, använder mina då och då och kan inte se några nackdelar alls.

    SvaraRadera

Det vore trevligt om du vill lämna en kommentar, det är alltid roligt att se vilka som varit här! Har du ingen blogg kan du klicka på alternativet "anonym".
Mervi